Jakým způsobem přistupují mileniálové k výběru nemovitosti?
Výběr nemovitosti patří k jednomu z nejdůležitějších životních rozhodnutí. Jakým způsobem k němu přistupují mileniálové, tedy generace dospívající na přelomu tisíciletí? Odráží se v jejich způsobu myšlení stále se zrychlující digitální doba, ve které se narodili, dospívali, případně vystudovali a nastoupili do prvního zaměstnání? A dají se z jejich chování, životních postojů a formy sebeprezentace vyvodit nějaké obecné závěry, nebo je tato generace příliš neuchopitelná?
Na tyto otázky odpovídá realitní kancelář LEXXUS, která se dlouhodobě zabývá analýzou chování tzv. generace Y na rezidenčním trhu. Ta se sice zdá názorově roztříštěná, většinu jejích zástupců však charakterizuje optimismus, liberální myšlení a poměrně velké sebevědomí. Chtějí si plnit své sny, ale často jednají impulsivně a jejich iluzorní představy se střetávají s realitou – např. právě při výběru nového bydlení či žádosti o hypoteční úvěr.
Mileniálové: generace digitální éry nebo sebevědomé individuality?
Mileniálové tvoří cca 25 % společnosti. Zařadit je do jedné skupiny je poměrně těžké, ne-li nemožné. Velmi často jde o silné individuality, které se jakémukoli škatulkování brání. Přesto však existuje několik základních rysů, které má většina zástupců této generace společné. Jejich chování a myšlení totiž výrazně ovlivňují digitální technologie. Ty je doprovázejí na každém kroku. Jsou považováni za velmi liberální, ambiciózní, netrpělivé a otevřené novým směrům nebo ideám. Chtějí se bavit, plnit si své sny. Ale i poznávat okolní svět a prezentovat své zážitky na sociálních sítích. Z toho vyplývá, že mají zcela odlišný pohled na osobní život, vztahy a kariéru než jejich rodiče.
Jak uvažují mileniálové při výběru vlastního bydlení?
Z průzkumu LEXXUS mezi mladými lidmi vyplývá, že téměř 70 % mileniálů tvoří optimisté, kteří se nebojí plnit si své, ač nerealistické, sny. Nezadaní jedinci milují svobodu a nezávislost, kterou jim nabízí současný svět, jakmile však utvoří pár, jejich nároky se mění. Jejich podíl mezi současnými zájemci o koupi nemovitosti tak neustále vzrůstá – aktuálně se pohybuje mezi 20 % až 40 % podle typu projektu. „Mileniálové přistupují k výběru vlastního bydlení jinak než jejich rodiče. Vyžadují totiž okamžité a definitivní řešení, proto u nich evidujeme rostoucí zájem o prostorné byty a rodinné domy, které mohou zařídit dle svých přání a představ, případně o pozemky určené k budoucí výstavbě. Startovací byty pro ně představují méně vítanou alternativu, kterou upřednostní, pokud mají omezené finanční možnosti nebo je ve větší míře nepodpoří rodiče,” konstatuje Denisa Višňovská.
A dodává: „Mladí lidé si volí vysněné bydlení podle jiných kritérií než starší generace a nechávají se ovládat emocemi. Největší důraz kladou na výběr lokality, která musí nabízet noční spoje a dostatečné volnočasové vyžití, a na dobrý dojem, jenž v nich vyhlédnutý objekt zanechá. Často proto pominou jeho špatný technický stav nebo nefunkční řešení interiéru, které by odradilo jejich rodiče. Právě oni totiž následně pokládají důležité otázky a požadují precizně zpracované smlouvy.” Mileniálové mají rovněž specifický přístup k zařizování interiéru. Nevyhledávají služby architekta ani designéra. Raději osloví své známé nebo kamarády ze školy. S jejichž pomocí doladí vnitřní prostory bytu přesně podle svých představ. Neřeší praktické věci, do výzdoby interiéru spíše promítají svou osobnost a originalitu.
ČTĚTE TAKÉ:
Střet generací: Uvažují mileniálové při koupi nemovitosti jinak než jejich rodiče?
Mileniálové a hypotéka: ostrý střet s realitou
Mileniálové do 30 let bývají velmi sebevědomí. Často žijí v přesvědčení, že jim svět leží u nohou. Zpět do reality je vrací až praktické záležitosti spojené s koupí nemovitosti – např. žádost o hypoteční úvěr, který pro většinu z nich znamená finanční zátěž až na 30 let. „V současnosti tvoří mileniálové cca 25 % klientů hypotečních ústavů. Jejich podíl se mění v závislosti na způsobu života ve zvoleném regionu. Případně ceně místních nemovitostí – v Praze je tak jeden z nejnižších.
Mladí lidé si však často neuvědomují, jak výrazný dopad bude mít vysoká půjčka na jejich domácí rozpočet. Mívají totiž nereálné představy nejen o délce splácení a výši splátek, ale také o dalších nutných nákladech. Jako jsou daně nebo poplatky, které jsou s novým bydlením neodmyslitelně spjaté. Na základě aktuálního vývoje pražského rezidenčního trhu a zpřísnění podmínek pro získání hypotéky však předpokládáme, že se jejich percentuální zastoupení mezi žadateli o úvěr v budoucnu sníží. Již nyní totiž evidujeme palčivý nedostatek kvalitních nemovitostí za přijatelné ceny, které by mladí lidé zvládli, byť s pomocí rodičů, splácet,” komentuje Denisa Višňovská.
Pingback: Sedm tipů designérky, jak zařídit malý byt - NádhernýByt.cz